Pripravenosť na krízové situácia

Ako sa pripraviť na krízové situácie

 

Ako zvládnuť tri dni bez základných služieb?

Keď prestane dočasne fungovať elektrina, voda, plyn alebo obchody, určite to nie je nič príjemné. S touto príručkou budeme aspoň čiastočne pripravení. Nájdeme tu praktické tipy a zoznamy vecí, ktoré sa nám budú hodiť. Samotná príprava zaberá len pár hodín, ale môže nám ušetriť veľa starostí.

V Slovenskej republike sme zažili už veľa mimoriadnych udalostí a krízových situácií, ako sú povodne, víchrice, smršte alebo výpadky elektrického prúdu. Najnáročnejšie bývajú prvé tri dni = 72 hodín. V priebehu nich sa môžeme stretnúť s výpadkom vody, tepla, elektrikny, internetu. Bez týchto základných komodít je každodenný život náročný.

Je preto dôležité, aby sme boli pripravení a mali sme doma núdzové zásoby, ktoré nám pomôžu toto obdobie zvládnuť.

Pravidlo 72 hodín hovorí, že v krízových situáciách, keď napr. vypadne elektrina alebo prestane tiecť voda, by mal každý z nás zvládnuť prvé tri dni bez pomoci záchranných zložiek – iba s tým, čo máme doma. Ak sa včas pripravíme, pomôže tím aj ostatným. Záchranné zložky sa potom môžu viac sústrediť na pomoc ľuďom ktoré sú v priamom ohrození života.

 

Dôležité:

Pravidlo 72 hodín sa týka iba situácií, kde nám nehrozí vážnejšie nebezpečenstvo. Keď sa ocitneme v priamom ohrození života (dopravná nehoda, úraz, zdravotný problém) pomoc príde čo najskôr.

 

Dobrá príprava môže zachrániť život

Keď sa pripravíme predom, nebudeme musieť byť v strese a lepšie ochránime svoje zdravie a majetok. Budeme kľudnejší a istejší. Budeme vedieť ako ďalej a budeme vedieť pomôcť svojim blízkym a známym.

Táto príručka popisuje, ako sa môžeme pripraviť na tri dni bez dostupných služieb. Vychádza zo skúseností v rámci Slovenskej republiky a vo svete. Obsahuje presne tie informácie a postupy, ktoré sa v praxi osvedčili ako najužitočnejšie.

Spoločne to zvládneme

V ťažkých časoch si dokážeme vzájomne pomôcť. Keď je najhoršie, vieme sa zomknúť.

Doporučenie:

Príručku si prečítajte, pripravte si veci uvedené v zoznamoch a odložte si ich na dostupné miesto pre prípad krízovej situácie.

 

 

 

Zvládli by sme sa postarať o seba a svojich blízkych počas 72 hodín?

 Počas krízovej situácie možno nebudú dočasne fungovať veci, na ktoré sme zvyknutí. Preto je dobré sa pripraviť predom a mať doma nachystané núdzové zásoby na 72 hodín.

Čo sa môže počas krízovej situácie zmeniť ?

  • z vodovodu prestane tiecť voda,
  • vypadne elektrina,
  • prestane fungovať telefón, televízia a internet,
  • nebudeme si vedieť vyzdvihnúť lieky,
  • nebudeme môcť variť a zohrievať si jedlo,
  • prestane fungovať kúrenie,
  • obchody budú zavreté alebo si v nich nič nekúpime,
  • nezaplatíme platobnou kartou,
  • toaletu budeme splachovať maximálne jeden krát za deň,
  • na čerpacích staniciach nenatankujeme,
  • prestaneme jazdiť hromadnou dopravou.

 

Čo ak budeme každý niekde inde?

Keď nastane krízová situácia, môže sa naše rodina nachádzať na rôznych miestach a nebudeme mať možnosť sa im dovolať. Preto sa oplatí urobiť tri veci:

  1. Dopredu sa dohodnúť, kde sa v takomto prípade všetci stretneme alebo kam pôjdeme, pokiaľ bude nutné opustiť domov.
  2. Dohodnúť sa, kto a ako sa postará o členov rodiny so špeciálnymi potrebami.
  3. Do telefónu si uložiť všetky dôležité čísla a kópie dôležitých dokumentov.

 

Núdzové zásoby na 72 hodín

Aké zásoby sú dôležité?

  • Balená voda na pitie

(núdzovo si dospelý človek vystačí s dvoma litrami vody na deň),

  • Nádoby na vodu

(kanistre alebo iné uzatvárateľné nádoby),

  • Zásoba trvanlivého jedla,
  • Lekárnička a potrebné lieky na týždeň,
  • Rádio a svietidlo na batérie,
  • Hotovosť

(mince a bankovky v rôznych hodnotách).

 

Tip:

Pre núdzové zásoby môžeme využiť bežné trvanlivé potraviny a veci, ktoré už máme doma.
Je dôležité, aby vystačili pre celú domácnosť na 72 hodín.

 

Čo ďalšie treba mať pripravené?

  • Nabitú powerbanku a náhradné batérie,
  • Kópie dôležitých dokumentov,
  • Plynový varič a zápalky,
  • Dezinfekciu na ruky,
  • Toaletný papier a hygienické potreby,
  • Multifunkčný nôž,
  • Krmivo pre zvieratá,
  • Hasiaci prístroj alebo hasiacu deku,
  • Pevnú lepiacu pásku,
  • Vrecia na odpad,
  • Plnú nádrž PHM v aute (nabitú batériu u elektromobilu).

 

VODA

Počas krízovej situácie nemusí tiecť voda. Menšie havárie sa vyriešia obvykle v priebehu pár hodín, pri týchto väčších to môže trvať aj niekoľko dní. Preto je dôležité mať doma dostatočné množstvo zásob pitnej vody a vedieť čo ďalej, keď voda netečie.

Ako sa pripraviť na prerušenie dodávok vody?

  • Kúpime si dostatok balenej vody na pitie

Núdzovo si dospelý človek vystačí s dvoma litrami vody na deň.

  • Pripravíme si nádoby na vodu – kanistry alebo iné uzatvárateľné nádoby.

Sú nevyhnutné pre prípadný odber vody z cisterien alebo výdajných miest.

  • Pokiaľ o výpadku vody vieme vopred, napustíme si zásobu vody do vhodných nádob.

Kde získať informácie o prerušení dodávok vody?

  • Informácie nám môže poskytnúť dodávateľ vody alebo správca či vlastník domu.
  • Ak voda netečie dlhšiu dobu, riadime sa pokynmi dodávateľa vody.
  • U niektorých dodávateľov si môžeme nastaviť, že nám budú zasielať upozornenia o prerušení dodávky vopred (formou SMS alebo e-mailom).

Čo robiť, keď netečie voda a nejde elektrina?

Toaleta

  • Toaletu môžeme spláchnuť iba raz, a potom sa už nádržka na vodu nenaplní.
  • Pri prerušovaní dodávky vody a elektriny používame toaletu iba v nevyhnutných prípadoch.
  • Na umývanie rúk používame dezinfekciu.

 

Núdzové riešenie:

Ak je toaleta nefunkčná, vložíme do záchodovej misy odpadkové vrece a do neho dáme toaletný papier, noviny ... . Po použití vrece starostlivo zaviažeme, vložíme ho do ďalších dvoch vriec a vyhodíme ho do bežného odpadu.

 

Voda

  • Na pitie  používame iba balenú vodu alebo vodu z pristavenej cisterny.
  • Pri výpadku prúdu môže byť teplá voda v budovách s diaľkových vykurovaním, nebezpečné horúca až vriaca.

Jedlo

Počas krízových situácií môžu byť obchody zatvorené alebo môžu ponúkať len obmedzený sortiment. Napriek tomu by sme mali mať  zásoby jedla aspoň na 72 hodín. Núdzové zásoby môžeme skladovať spoločne s ostatnými potravinami a priebežne ich doplňovať pri bežných nákupoch. Nezabudnite ani na krmivo pre zvieratá.

Myslite na to, že napríklad pre prípravu ryže a cestovín budete potrebovať veľa vody a energie.

 

Čo zahrnúť do núdzových zásob?

  • Patrí sem hlavne jedlo, ktoré dlho vydrží a nemusí sa tepelne upravovať

(konzervy, trvanlivé pečivo, sušené mäso, oriešky sušené ovocie, ...).

  • Ak máme napr. kempingový varič, môžeme pridať do svojich núdzových zásob tiež instantné jedlá alebo polievky.

Do núdzových zásob trvanlivého jedla patria napr.:

  • Balená voda na pitie, sirupy, džúsy;
  • Trvanlivé mlieko;
  • Trvanlivé pečivo;
  • Cereálie, müsli, ovsené vločky, orechy a semienka;
  • Konzervované mäso;
  • Konzervované ovocie a zelenina;
  • Džemy, med, zaváraniny;
  • Sušené ovocie a sušené mäso;
  • Energetické a proteinové tyčinky, sušienky, čokoláda a hroznový cukor.

 

Ak má niekto z rodiny alergiu alebo špeciálnu diétu, treba myslieť aj na nich pri vytváraní núdzových zásob.

 

Informácie a komunikácia

Overené, pravdivé, spoľahlivé a skoré informácie sú krízových situáciách rozhodujúce. Pomáhajú nám správne sa rozhodovať a ochraňovať svoje zdravie, života a majetok. Dôverujme zdrojom, ktoré majú povinnosť v priebehu krízovej situácie informovať verejnosť. Sú to hlavne štátne inštitúcie, kraje, obce, polícia (LTV 158), hasiči (LTV 150), zdravotná záchranná služba (LTV 155) a verejnoprávne média.

 

 

 

Ako si zaistiť prístup k informáciám?

Ak vypadne elektrina, býva obtiažne zistiť, čo sa okolo nás deje.

Preto si pripravte:

  • Rádio na batérie,
  • Plne nabitý mobilný telefón,

(telefónne čísla blízkych zapísané na papieri),

  • Nabitú powerbanku.

 

Myslite na náhradné batérie, nabíjačky a káble.

 

V krízovej situácii telefonujeme, iba keď musíme. Inak môžeme mobilnú sieť zbytočne zaťažiť a narušiť komunikáciu záchranných zložiek. Ak vypadne prúd na veľkom území, prestanú fungovať mobily aj internet. Vysielače majú obmedzené záložné batérie.

Ak nastane krízová situácia, často sa začnú šíriť nepodložené informácie a fámy, hoaxy. Takéto správy môžu zvyšovať neistotu a strach a komplikovať prácu záchranných zložiek.

 

Ako zaobchádzať s informáciámi?

  • Informácie overujeme z viacerých dôveryhodných zdrojov.
  • Spoliehame sa predovšetkým na oficiálne zdroje.
  • Zdieľame iba overené informácie, o ktorých sme si istý, že sú pravdivé.

 

Oficiálne zdroje informácií

  • Verejnoprávne média (Slovenský rozhlas, Slovenská televízia) a regionálne média.
  • Mestský rozhlas a elektronické sirény.
  • Správy od záchranných zložiek (Polícia SR, HaZZ, ZZS...) a zodpovedných úradov.
  • Úradné tabule krajských, okresných, mestských a obecných úradov.
  • Webové stránky štátnych úradov a inštitúcií.

Keď vypadne elektrický prúd

Výpadok elektriny má v krízových situáciách ďalekosiahle následky. Do niekoľko hodín prestanú fungovať telefónne siete. Nastane problém pri príprave jedla a spláchnutím toaliet. Významne sa obmedzia aj základné služby. Preto je nutné vedieť, ako sa na takúto situáciu pripraviť, čo robiť a čomu sa treba vyhnúť.

Peniaze v hotovosti:

Platobné karty a bankomaty počas výpadku elektrického prúdu nefungujú. Majme pre takéto prípady doma v hotovosti mince a bankovky rôznych hodnôt.

 

Keď vypadne prúd, je potrebné odpojiť zo zásuviek všetky elektrické spotrebiče. Najjednoduchšie je vypnúť hlavný vypínač (istič). Tím ochránime spotrebiče pre poškodením, keď začne elektrina znovu fungovať.

 

JEDLO

Ako pracovať s núdzovým zásobovaním?

  • V zime môžeme niektoré potraviny skladovať vonku. Uložíme ich tak, aby boli chránené pred zverou, vlhkosťou a priamym slnkom.

Ako používať chladničku a mrazničku?

  • Dvere na chladničke aj mrazničke otvárame čo najmenej, aby zostali potraviny dlho v chlade.
  • Keď niektoré veci premiestnime z mrazničky do chladničky, pomôže to udržať v nej chlad.
  • Kontrolujeme podlahu; pri rozmrazovaní môže vytekať voda.
  • Rozmrazené potraviny spotrebujeme čo najrýchlejšie. Ak ich budeme chcieť opätovne zamraziť, treba ich tepelne upraviť.

Ako pripraviť jedlo?

  • Máme pripravené zásoby jedla, ktoré nepotrebujú tepelnú úpravu.
  • Napr. instantné kaše, obilné vločky, kuskus a ďalšie podobné potraviny stačí zaliať studenou vodou a počkať, až zmäknú.
  • Jedlo sa môže pripraviť vonku na kempingovom variči alebo grile. S ohňom treba zachádzať opatrne.

Ako zostať v teple?

  • Vopred si pripravíme dostatočné množstvo teplého oblečenia, obuvi a prikrývok pre všetkých členov domácnosti.
  • Stravujeme sa pravidelne a dostatočne odpočívame.
  • Okná a dvere necháme zavreté, aby neunikalo teplo.

Ako sa zahriať v chladnom nevykúrenom dome alebo byte?

  • Ak je to možné, teplo udržujeme iba v jednej miestnosti. Ostatné miestnosti používame čo najmenej.
  • Zavrieme dvere do ostatných miestností a prípadné otvory utesníme. Okná zakryjeme závesmi alebo dekami.
  • Na podlahu položíme niekoľko vrstiev prikrývok alebo kobercov.
  • Obliekame sa do teplého priedušného oblečenia. Môžeme použiť aj viac vrstiev.
  • Všetci členovia domácnosti by mali tráviť čas a spať spolu v jednej miestnosti.
  • Postele presunieme na najteplejšie miesto v miestnosti a použijeme všetky dostupné prikrývky a deky.

Ako je to s alkoholom?

Alkohol zahreje len na krátku dobu a piť ho v krízovej situácii môže byť nebezpečné, pretože znižuje a zhoršuje striedme uvažovanie. Je lepšie sa mu vyhnúť.

 

 

 

 

Ako požívať toaletu?

  • Celkový výpadok elektriny môže prerušiť dodávku vody. Toaletu tak môžeme spláchnuť iba jeden krát, a nádržka sa už nenaplní.
  • Pri prerušení dodávky vody a elektriny používame toaletu iba v nutných prípadoch.
  • Na umývanie rúk používame dezinfekciu.

Núdzové riešenie:

Ak je toaleta nefunkčná;  vložíme do záchodovej misy plastové vrece na odpad a na spodok dáme viac vrstiev toaletného papieru, novín alebo čokoľvek iného. Po použití vrece zviažeme a vložíme ho do ďalších dvoch PVC vriec a vyhodíme ich do bežného odpadu.

 

Sledujeme dostupné informácie o tom, či má naše mesto k dispozícii náhradné zdroje elektrickej energie (dieselagregáty) a kde budú umiestnené. Pri nich si môžeme dobiť mobilné telefóny, batérie, powerbanky alebo ďalšiu elektroniku.

 

Ako využiť mobilný telefón?

  • Telefón používame iba v najnutnejších prípadoch. Pri výpadku elektriny môže byť mobilná sieť preťažená alebo nefunkčná.
  • Obmedzíme sťahovanie dát a zbytočnú komunikáciu, aby sme ušetrili batériu.

Ako postupovať, keď sa dodávka elektriny obnoví?

  • Skontrolujeme všetky elektrické spotrebiče a osvetlenie v byte alebo dome.
  • Presvedčíme sa, či nie je zapnutý sporák alebo iný spotrebič, ktorý by mohol byť nebezpečný.
  • Prezrieme a skontrolujeme stav potravín v chladničke a mrazničke.

 

UKRYTIE

Pri niektorých krízových situáciách zaznie varovný signál - všeobecné ohrozenie – ktorý má dvojminútový kolísavý tón. Ak zaznie tento signál, nevyhnutné okamžite nájsť bezpečné miesto v najbližšej pevnej budove a riadiť sa pokynmi záchranných zložiek a zodpovedných úradov. Nič iné väčšinou robiť nemusíte.

Bezpečným miestom môže byť domov, škola, pracovisko alebo iná verejná budova (napr. obchodný dom alebo mestský úrad).

Autobusová zastávka alebo auto nie sú bezpečným úkrytom.

V akých situáciách sa musíme ukryť?

  • Silná búrka alebo tornádo, smršť.
  • Vysoká koncentrácia jedovatých splodín horenia alebo silné zadymenie spôsobené požiarom.
  • Únik nebezpečných látok do okolia.
  • Riziko úniku radiácie.

 

Zapamätajme si:

Keď započujeme  sirénu s dvojminútovým kolísavým tónom, ide o všeobecné ohrozenie. Tento signál sa používa pri ohrození alebo pri vzniku mimoriadnej udalosti, ako aj pri možnosti rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti.

 

Čo treba robiť, keď začujeme dvojminútový kolísavý tón?

  • Urýchlene sa ukryjeme v najbližšej budove.
  • Dôkladne uzavrieme okná aj dvere. Utesníme otvory, vypneme ventiláciu aj klimatizáciu.
  • Zaistíme si prístup k informáciám. Pri mimoriadnych udalostiach zohrávajú dôležitú úlohu televízia a rozhlas. Pri výpadku prúdu a internetu pomôže rádio na batérie.
  • Zbytočne netelefonujte, aby ste nepreťažovali mobilnú sieť.
  • Zostávame v bezpečnom úkryte a čakáme na ďalšie pokyny záchranných zložiek alebo zodpovedných úradov.

Upozornenie:

Niektoré nebezpečné látky nie sú vidieť ani cítiť. Aj preto berieme pokyny úradov vážne.

 

 

EVAKUÁCIA

V prípadoch, keď sú ľudia v ohrození života (napr. pri povodniach alebo priemyslových haváriách), môžu úrady nariadiť evakuáciu. Rozhodujú na základe skúseností a po dôkladnom vyhodnotení situácie.

Záchranné zložky zabezpečia, aby sa všetci evakuovaní dostali do bezpečia.

 

Dôležité:

Výzvu k evakuácii musíme počúvnuť a riadiť sa pokynmi záchranných zložiek. Ochránime tým najmä seba, ale i zdravie a životy ľudí zo záchranných zložiek.

 

Ako sa o evakuácii dozvieme?

K informáciám o evakuácii sa dostaneme rôznymi spôsobmi:

  • Verejnoprávnymi médiami (Český rozhlas, Česká televízia, regionálne média);
  • Miestnym rozhlasom a elektronickými sirénami;
  • Správou od záchranných zložiek alebo zodpovedných úradov.

Pri bezprostrednom ohrození najprv zaznie signál – všeobecné ohrozenie.

Ako postupovať pri nariadenej evakuácii?

Bezpečnostné opatrenia:

  • Uhasíme oheň v kachliach alebo krbe;
  • Vypneme elektrické spotrebiče (okrem chladničky a mrazničky);
  • Zavrieme okná a dvere, vypneme ventiláciu a klimatizáciu;
  • Uzavrieme vodu a plyn.

Čo si vziať so sebou:

  • Evakuačnú batožinu. (batožinu označíme štítkom a telef. číslom majiteľa)

Ochrana osôb:

  • Deťom a zraniteľným osobám dáme do kapsy kartičku s menom, adresou a kontaktom na príbuzných.
  • Upozorníme na evakuáciu susedov. Prípadne im ponúkneme pomoc.

Pred odchodom:

  • Zamkneme byt alebo dom.
  • Na dvere nalepíme lístok si informáciami, kam a kedy sme sa evakuovali, s našimi menami a kontaktmi.
    (uľahčíme tím prácu záchranným zložkám pri kontrole evakuovaných oblastí)
  • Keď sa pre evakuáciu rozhodneme sami a presunieme sa k príbuzným či známym, uvedieme ich adresu.
    (záchranné zložky budú vedieť, kde nás v prípade potreby nájdu)

Na zhromaždisku:

  • Dostavíme sa určené miesto.
  • V prípade potreby použijeme ochranu dýchacích ciest a povrchu tela.
  • Riadime sa pokynmi zodpovedných osôb.
  • Skôr ako sa rozhodneme pre individuálnu evakuáciu autom, zvážime riziká
    (počasie, palivo, ...).

Čo si zabaliť do evakuačnej batožiny

Osobné veci:

  • Občiansky preukaz, pas, kartičku poistenca;
  • Kópie dôležitých dokumentov;
    (rodný list, sobášny list, dôležité zmluvy...)
  • Kľúče;
  • Peňažnú hotovosť a platobné karty.

Zdravie a hygiena:

  • Lekárnička a pravidelne užívané lieky na týždeň;
  • Okuliare, kontaktné šošovky;
  • Dezinfekcia na ruky;
  • Toaletný papier a hygienické potreby;
  • Uteráky.

Jedlo a pitie:

  • Hrnček, miska, príbor;
  • Multifunkčný nôž
  • Balená voda na pitie
    (v núdzi dospelý človek si vystačí s 2 litrami vody na deň)

 

Oblečenie a spanie:

  • Pevná obuv, pláštenka;
  • Náhradné oblečenie;
  • Spacák, deka, karimatka.

Elektronika:

  • Telefón s nabíjačkou;
    telefónne čísla príbuzných a blízkych napísané na papieri;
  • Rádio a svietiaca batéria;
  • Nabitá powerbanka, náhradné batérie a káble.

Domáci miláčikovia:

  • Krmivo, lieky, misky;
  • Prepravka, náhubok, vodítko.

Zábava:

  • Ceruzka a papier;
  • Kniha, časopisy, spoločenské hry;
  • Hračky pre deti.

Pomoc susedom

Žije v našom okolí niekto, kto by mohol potrebovať pomoc?
Môže to byť človek vo vyššom veku, s malými deťmi, s handicapom, chorý alebo cudzinec, ktorý nerozumie dobre po slovensky.
Spýtajte sa ho, či môžete s niečím pomôcť.

V krízových situáciách je vzájomná pomoc rozhodujúca a môže zachrániť život. Spoločnými silami dokážeme prekonať aj tie najťažšie výzvy.

Ľudia v našom okolí:

  • Môžu potrebovať lekársku pomoc;
  • Môže im dochádzať jedlo alebo lieky;
  • Môžu mať problémy sa dostať na miesto, kde sa vydáva voda;
  • Nemajú bližšie informácie čo sa vlastne deje, nevedia prečo nefunguje elektrina a netečie voda.

Čo môžeme pre susedov urobiť?

  • V akútnych prípadoch privoláme pomoc;
  • Rozdelíme sa nimi o zásoby;
  • Pomôžeme im s nákupom alebo presunom;
  • Navrhneme im, že ich budeme informovať o dôležitých informáciách.

 

 

 

Komunikácia s deťmi

V krízových situáciách sa deťom musíme venovať ešte viac ako inokedy.
Deti potrebujú chápať, čo sa deje, cítiť našu podporu a vedieť, čo ich čaká.
Vďaka tomu s danou situáciou lepšie vyrovnajú.

Ako s deťmi komunikovať?

  • Hovoríme s nimi otvorene a úprimne, primerane veku;
  • Necháme im priestor, aby povedali, čoho sa boja a z čoho majú obavy;
  • Porozprávame im o svojich pocitoch;
  • Počúvame ich;
  • Snažíme sa zostať v kľude, deti totiž kopírujú naše emócie;
  • Zapájame ich primerane ich veku do bežných a postupne aj do nových činností.

Praktické rady:

  • Hovoríme o situácii jednoducho a zrozumiteľne;
  • Zdôrazníme, že situáciu riešia odborníci a že robia všetko pre nás, aby nás ochránili;
  • Uistíme ich, že budeme neustále s nimi;
  • Ubezpečíme ich, že spolu to zvládneme a že existujú ľudia, ktorí nám pomôžu.
  • Pokiaľ je to možné, dodržiavame zabehnutý režim.

Evakuácia:

V prípade evakuácie nezabudnite pripraviť dieťati visačku s adresou a kontaktom na blízku osobu. Do evakuačnej batožiny pribaľme malú hračku.


Podpora v ťažkých chvíľach

V krízových situáciách je dôležité myslieť i na psychickú pohodu. Každý človek prežíva danú situáciu inak a každý môže potrebovať niečo iné.

Ako druhých psychicky podporiť?

  • Hovoríme s nimi otvorene a s rešpektom;
  • Necháme im priestor, aby vyjadrili svoje obavy a emócie;
  • Počúvame a nesúdime ich;
  • Snažíme sa udržiavať bežný denný režim;
  • Umožníme im, aby sa zapojili do riešenia situácie spôsobom, ktorý zvládnu.

Kde hľadať pomoc?

Na webových stránkach nájdeme dôležité kontakty na krízové linky pre psychologickú pomoc, a tiež užitočné informácie ako sa postarať o duševné zdravie.

Staráme sa o niekoho, kto má špecifické potreby (človek vo vyššom veku, so zdravotným znevýhodnením alebo duševným ochorení), na internete nájdeme podrobnejšie informácie o tom, aká pomoc je pre nich k dispozícii.
napr. IPčko – 0800 500 333,0800 500 888; Linka dôvery Nezábudka 0800 800 566.

 

 

 

 

V prípade ohrozenia života a zdravia volajte na tiesňové linky

 

112

Jednotné európske číslo tiesňového volania

 

150                    155                    158

Hasiči                Záchranka         Polícia

Pomoc môžeme zavolať tiež SMS správou (môžeme ju poslať na ktorúkoľvek tiesňovú linku).

Informácie pre operátora

*  miesto/presná adresa ,kde sa stala udalosť

* čo sa stalo

* kto volá – meno/priezvisko

Nikdy neukončujeme hovor ako prví.

Ak nevieme, kde presne sme, operátorovi môžeme pomôcť tým, že mu povieme:

* číslo z najbližšej lampy verejného osvetlenia

* číslo zo železničného priecestia

* popis toho, čo vidíme vo svojej blízkosti (obchod, školu, most...).

Ak potrebujete pre seba alebo pre svojich blízkych psychologickú pomoc alebo sa s niekým porozprávať o zložitej situácii, zavolajte na linku dôvery:
* linka prvej psychologickej pomoci: 0800 800 566, 0800 500 333, 0800 500 888,  
   0945 448 779

   (nonstop/anonymne a bezplatne v rámci SR).
* linka detskej istoty do 18 rokov :  116 111
   (nonstop/anonymne a bezplatne v rámci SR).
* senior linka: 0800 172 500
   (v čase od 06:00 – 22:00 hod./anonymne a bezplatne v rámci SR).

 

Prevzaté zo stránky www.72h.gov.cz